Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2021-2022

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ21+:

http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

 

 

 

 

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

 

…………………………………………………………..…………………

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022

Σχολική μονάδα

1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ

Αριθμός τμημάτων

14

Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας

257

Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας

28

Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων

ΠΕ 11Χ2, ΠΕ06, ΠΕ 70Χ 17 ΠΕ-08 ΠΕ(-86), ΠΕ79.01

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και ΚαινοτομώΔημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

       

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

 

 

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

Το όραμά μας

ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

. Το σχολείο είναι ο φυσικός χώρος, όπως έχει καθιερωθεί, που οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται και γενικότερα αναπτύσσονται ολόπλευρα και εξελίσσονται ως ελεύθερες και δημιουργικές προσωπικότητες. Αυτό είναι συνταγματικό δικαίωμα των παιδιών και αποτελεί ευθύνη Πολιτείας, γονέων και εκπαιδευτικών. Η απρόσκοπτη μάθηση και η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων ζωής , μέσα από προγράμματα ευαισθητοποίησης στους βασικούς άξονες ανάπτυξης του νου , διαχείρισης προβλημάτων με εξεύρεση λύσεων, ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δημιουργική καθημερινότητα , είναι οι βασικοί τομείς στους οποίους εστιάζουμε την μαθησιακή εργασία μας εφαρμόζοντας κατάλληλες διδακτικές πρακτικές .Η αγαστή συνεργασία με την ευγένεια στη συναναστροφή, και η ενσωμάτωση στο πλαίσιο της ομάδας της πολυμορφίας που ομορφαίνει τη ζωή , είναι ο ιδεολογικός άξονας στον οποίο υφαίνουμε τη φυσιογνωμία της σχολικής μας κοινότητας. Η δημιουργία μας δίνει χαρά, η εξερεύνηση του νου και της ψυχής μικρών και μεγάλων αποτελεί στόχο . Ο ψηφιακός εγγραμματισμός, με την ασφαλή του διαχείριση καθημερινότητα , το γέλιο , το παιχνίδι , ο παιδοκεντρικός χαρακτήρας της μάθησης ,είναι τα βασικά συστατικά του σχολείου που οραματιζόμαστε πλέον και που έχει απόλυτη ανάγκη ο ψυχισμός των μαθητών μας

 

Η θεματική σύνδεση όλων των δράσεων με την τοπική κοινωνία και τις ανάγκες του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος αποτελεί το μοτίβο των δράσεών μας από τα προηγούμενα έτη που θα έχει περαιτέρω διάρκεια εφαρμογής.

Αναφέρουμε

Α)Εξωστρέφεια και κοινωνικοποιητική εμπλοκή όλου του σχολικού περιβάλλοντος με την τοπική κοινωνία.

Κριτκή σκέψη και δημιουργική επίλυση θεμάτων που σχετίζονται με προβληματισμούς τόσο στο ανθρωπογενές περιβάλλον (Καλλιέργεια πολιτισμικής κουλτούρας, κατάρριψη στερεοτύπων ,σχέσεις και διαχείριση κρίσεων τόσο στο σχολικό έσο και στο ευρύτερο περιβάλλον, καλλιέργεια διατροφικών στάσεων ενάντια στην παχυσαρκία και τον παιδικό διαβήτη,

,όσο και στο φυσικό περιβάλλον (επίλυση θεμάτων όπως η αφαλάτωση του υφάλμυρου νερού, ενεργειακά προβλήματα και αξιοποίηση πηγών, ανακύκλωση και προστασία της φύσης ,ξεκινώντας πάντα από το συγγενή χώρο ,με προεκτάσεις στο Δήμο, το νομό κλπ

Η μελέτη και πραγμάτωση των εργαστηρίων ακολουθεί διαθεματικη προσέγγιση και ολιστικά μονοπάτια. Πολύ δημιουργικά, η πληροφορία συνδέεται με το βίωμα και μέσα από ψηφιακές παρουσιάσεις αλλά και ανατροφοδότηση από βιωματικές δράσεις ..(εργαστήρια με φορείς όπως το «Χαμόγελο του παιδιού», παρακολουθήσεις σε Μουσεία όπως Ιστορικό ,επιστημονικές προσεγγίσεις από επιστήμονες ερευνητές του κάθε αντικειμένου , προχωράμε εξειδικεύοντας και μελετώντας περιπτώσεις στην ανάδειξη του προσωπικού βιώματος, στην υιοθέτηση θετικών στάσεων , στην γνώση και την ψυχική ενδυνάμωση. Η τέχνη με δρώμενα παιδαγωγικού παιχνιδιού και η επιστήμη με εφαρμογές ψηφιακές αλλά και κατασκευές ρομποτικής οξύνουν την ερευνητική διάθεση και δίνουν ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης στους μαθητές.

 

 

 

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ως προς τη Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

ΤΙΤΛΟΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

ΤΑΞΗ Α

1 Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας σχετικά με το πρώτο πρόγραμμα

εργαστηρίου δεξιοτήτων, με τίτλο «Μέτρο, Ποικιλία, Κίνηση, Ευεξία»-

Συμβόλαιο της τάξης – Η αξία της ισορροπημένης διατροφής:

 

2

Από πού προέρχεται το αγαπημένο μου φαγητό:

3

Διατροφική πυραμίδα – ομάδες τροφίμων:

4

Μαθαίνουμε για τη σωστή διατροφή από τους ειδικούς:

5

Εποχιακά φρούτα – λαχανικά:

6

Φτιάχνουμε το ψωμί μας, μαθαίνουμε να φτιάχνουμε υγιεινά τροφές στο

σπίτι μας από προϊόντα του τόπου μας:

7

Αξιολόγηση:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Υποενότητες

Για την Α τάξη

Θεματικός κύκλος Υγεία-Διατροφή- Αυτομέριμνα –Οδική Αασφάλεια

Α1&Α2&Α3

«Μέτρο,ποκιλία,Κίνηση,ευελιξία»

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Οι μαθητές να καθίστανται ικανοί:

να αναπτύσσουν την αυτοπειθαρχία, τη θέληση της υπευθυνότητας, της

συνεργασίας και της ομαδικότητας

να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και επικοινωνίας

να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη

να ενσωματώσουν τη σωματική άσκηση και δραστηριότητα στην

καθημερινότητά τους για τη διατήρηση της καλής υγείας

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

να κατανοήσουν την προέλευση των τροφών, την αξία τους και τις

επιδράσεις τους στην υγεία

να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα διατροφής, όπως η μεσογειακή αλλά και

πιο συγκεκριμένα η παραδοσιακή διατροφή της Κρήτης

να κατανοούν την αξία της ισορροπημένης διατροφής

να κατανοούν πώς η διατροφή επηρεάζει εκτός από την σωματική μας

υγεία, τη διάθεση, τη σκέψη και την ποιότητα της ζωής

να κατατάσσουν τα τρόφιμα σε διάφορες ομάδες τροφίμων

να γνωρίσουν την υγιεινή διατροφή και την πυραμίδα ισορροπημένης

διατροφής

να αναφέρουν τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ισορροπημένης διατροφής

να κατατάσσουν τις τροφές σε υγιεινές και μη

να αναγνωρίζουν τη θρεπτική αξία των τροφών και την αξία τους στη

διατροφή

να εξοικειωθούν με βασικές μορφές ψηφιακής πληροφορίας (κείμενο,

εικόνα, ήχο)

να συμμετέχουν σε συζητήσεις για να δηλώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία

τους με τον συνομιλητή τους

 

να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο με νέες λέξεις

να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την κατανάλωση τοπικών και εποχιακών

προϊόντων

να αναπτύσσουν δεξιότητες επεξεργασίας κειμένου

να εκφράζονται δημιουργώντας ψηφιακά κείμενα

να κατανοήσουν τη σημασία του ψωμιού στην καθημερινή διατροφή και να

εμπλακούν σε διαδικασία παρασκευής του

να δημιουργούν ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα υγιεινής διατροφής

να αναπτύσσουν δεξιότητες ώστε να κατατάσσουν , να επεξεργάζονται και

να αξιολογούν τις πληροφορίες που απειλούν την υγεία τους

Γ) Στόχοι που θέτουμε ή σε σύνδεση με το πρόγραμμα σπουδών των

γνωστικών αντικειμένων (προαιρετικά):

Οι μαθητές να είναι σε θέση:

να κατανοούν και να εξηγούν πώς η σωστή διατροφή προάγει

αποτελεσματικά την υγεία

να κατανοούν, να εξηγούν και να συμμετέχουν στις αθλητικές

δραστηριότητες του σχολείου

να κατονομάζουν τοπικά παραγόμενα προϊόντα που είναι ωφέλιμο για την

υγεία να καταναλώνουν

να γνωρίζουν ποια επαγγέλματα συνδέονται με την παραγωγή, τη μεταφορά

και τη διακίνηση τροφίμων που είναι ωφέλιμα και πώς αυτά φτάνουν στο

οικογενειακό τραπέζι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ταξη Δ Δ1&Δ2

ΤΙΤΛΟΣ

Αυτομέριμνα ασφάλεια και πρόληψη,οδική ασφάλεια

« Ασφαλώς..Κυκλοφορώ»

1

« Ο ιππότης Ευγένιος»

2

Κ.Ο.Κ

3

Ασφάλεια στη θάλασσα

4

Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο

5

Ο δεκάλογος του καλού ποδηλάτη

6

Παραμύθι…Παραμύθι

7

Με πινέλο και μπογιά

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΤ

Στ1-ΣΤ2-ΣΤ3

Ο δικός μας τίτλος:

Γνωρίζω το σώμα μου, το αγαπώ και το προστατεύω.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

1

Αναλυτική περιγραφή των δράσεων που θα ακολουθηθούν

2

Μεγαλώνω και Αλλάζω

Μετάβαση από το κοριτσίστικο στο γυναικείο σώμα

3

Μεγαλώνω και Αλλάζω

Μετάβαση από το αγορίστικο στο αντρικό

 

4

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ

5

Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗ

6 Η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ ΕΜΠΕΙΡΙΑ: βιωματικό εργαστήριο

7 ΤΙ ΕΜΑΘΑ ΤΕΛΙΚΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΤΑΞΗ Δ

Δ1&Δ2

Απόκτηση στάσεων οδικής συμπεριφοράς.

Καλλιέργεια ομαδικότητας στη λήψη αποφάσεων

Δημιουργική σκέψη και κριτική ανάλυση σεναρίων , ώστε να υπάρχει το παράδειγμα στη διαμόρφωση των στάσεων

 

Εννοιολογική οριοθέτηση της οδικής ασφάλειας και της κυκλοφοριακής αγωγής.

 

Συζήτηση, βίντεο με τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Προβολή βίντεο ́ ́Ο Ιππότης Ευγένιος ́ ́ :

https://blogs.sch.gr/kotmaria/files/2020/05/EYGENIOS.pdf

 

Εργαστήριο 2 Σχηματίζουμε και ζωγραφίζουμε σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δημιουργία κόμικς. Επίσκεψη στο

 

πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής Αλικαρνασσός Ηρακλείου.

 

Εργαστήριο 3 Ασφάλεια στην θάλασσα, στα θαλάσσια σπορ και στο κολυμβητήριο. Επίσκεψη στο λιμεναρχείο Ηρακλείου και

 

ενημέρωση για την ασφάλεια των παιδιών στη θάλασσα.

 

Εργαστήριο 4 Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο. Προβολή βίντεο για την ασφάλεια στο διαδίκτυο:

 

https://www.youtube.com/watch?v=y41bXahQVLk

 

Εργαστήριο 5 Ο δεκάλογος του καλού ποδηλάτη. Προβολή βίντεο για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και ποια πρέπει να είναι η

 

συμπεριφορά μας στο δρόμο ως ποδηλάτες: https://www.youtube.com/watch?v=-X7J8BdM4YY

https://www.youtube.com/watch?v=9R5OxKo9pXQ

 

Εργαστήριο 6 Δημιουργία Παραμυθιού. Ανάγνωση του ηλεκτρονικού παραμυθιού : « Ο φίλος μου ο κύριος Κ.Ο.Κ.»

http://dipe.ach.sch.gr/dipeach/ipoboles/2012/50/tel50.pdf Έπειτα γράφουμε το δικό μας παραμύθι.

Εννοιολογική οριοθέτηση της οδικής ασφάλειας και της κυκλοφοριακής αγωγής.

 

Συζήτηση, βίντεο με τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

 

 

 

ΤΑΞΗ ΣΤ

ΣΤΟΧΟΙ

Το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής όπως η αυτομέριμνα, η αυτοπροστασία, η ενσυναίσθηση, η αποδοχή του εαυτού και του σώματος μας. Στόχος του θεματικού αυτού κύκλου είναι η γνωριμία με τις αλλαγές του σώματος στην εφηβεία, η αναγνώριση της σεξουαλικής παρενόχλησης και η αυτοπροστασία καθως και η κατανόηση της πολυπλοκότητας των ανθρώπινων σχέσεων. Τα εργαστήρια συνδέονται με τα Φυσικά της ΣΤ τάξης, όπου γίνεται αναφορά στο αναπαραγωγικό σύστημα των ανθρώπων.

 

ΜΕΓΑΛΩΝΩ ΚΑΙ ΑΛΛΑΖΩ: προβολή οπτικοακουστικού υλικού και συζήτηση για τη μετάβαση από το κοριτσίστικο στο γυναικείο σώμα.

ΜΕΓΑΛΩΝΩ ΚΑΙ ΑΛΛΑΖΩ: προβολή οπτικοακουστικού υλικού και συζήτηση για τη μετάβαση από το αγορίστικο στο ανδρικό σώμα.

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ: προβολή οπτικοακουστικού υλικού και συζήτηση για τη φιλία, τον έρωτα, τις δυσκολίες των ανθρώπινων σχέσεων , την απόρριψη και τη διαχείριση της.

Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ: προβολή βίντεο: “το μυστικό της Νίκης”, και συζήτηση για την αυτοδιαχείρηση του σώματος μας , τη θέσπιση ορίων στους άλλους και την ανάγκη της αυτοπροστασίας κάθε εφήβου.

Η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ ΕΜΠΕΙΡΙΑ: βιωματικό εργαστήρι όπου οι μαθητές καταθέτουν τις δικές τους εμπειρίες και απόψεις γύρω από τα θέματα που συζητήθηκαν.

ΤΙ ΕΜΑΘΑ ΤΕΛΙΚΑ; Βιωματικό εργαστήρι όπου οι μαθητές εξάγουν συμπεράσματα και καθορίζουν πως θα τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους με βάση όσα έμαθαν σε αυτόν τον κύκλο εργαστηρίων.